Fredagsgott och en liten fundering

Jag satt och bläddrade här i bloggen en dag och såg tillbaka på tiden jag skrivit.

Jag märker tydligt att jag lagar lätt och nätt mat under vår och sommar. Nu under höstmånaderna har det blivit mer rustik och fyllig mat. Funderar på  om det är av tradition det är så eller om det faktiskt är så att vi behöver mer näringstät mat under vintern, tål att tänka på.

Här är dock en pasta som fungerar lika bra en sommarkväll som sista helgen i november.

Jag planerar att ha en adventskalender här på bloggen med start första december.

Under tjugofyra dagar lägger jag ut mina favoritjulrecept här. Hoppas att något smakar och lusten att laga julmat infinner sej.

Nu till pastan.

Det är kul att använda svart pasta som är färgad med bläckfiskbläck, det passar bra till skaldjur.

Pasta med räkor

Fyra personer

Platt pasta, gärna svart

ca 8 hg räkor med skal

2 cm färsk chili

1 vitlöksklyfta

1 msk riven ingefära

1/2 citron

2 msk matvin eller 1/2 dl vitt vin

salt

en gnutta socker

1 1/2 dl grädde

olivolja

Skala räkorna.

Koka pastan.

Hacka chili och vitlök. Häll olja i en panna och fräs lök, chili och skalade räkor hastigt. Tag upp och lägg på en tallrik. Häll i pannan vin, grädde ingefära, salt och socker.

Pressa i citron, koka inte efter att citronen är tillsatt, det kan skära sej.

Lägg tillbaka räkorna precis innan allt läggs upp. Räkorna blir sega om de ligger i värme länge, så jobba snabbt.

Häll av pastan och blanda ihop med räksås.

Lämna en kommentar